Bildligt talat!
Medlem i Fotoklubben Avtrycket
Björn Björnson
Är en bild bättre för att den är tagen i Nordkorea?
Jag ser på Fotosidan att en bild tagen av Åke Eriksson i Nordkorea 2005 finns att bjud på, på Stockholms Auktionsverk. Samma år tog jag nedanstående bild. Jag har lärt mig att man inte bara köper en bild utan att det måste till andra värden än att just vara en bra bild. Åkes bild innehåller en strappatsrik resa till en diktatur och jag tog en promenad till slottet. Jag vill minnas att då bilden blev årets bild läste juryn in frihetslängtan i kvinnans blick eller något annat krystat. Jag tror att det rätt och slätt är nyfikenhet det är fågan om.
Jag tävlade några vändor i våra fototidningar då det begav sig då jag tyckte/tycker att bilden var/är bra, men noll respons.
Inlagt 2011-11-14 13:08 |
Läst 2621 ggr. |
Permalink


Ja det tycker jag också. Båda bilderna har sina kvaliteter. Min kanske är vad man skulle kunna säga lite mer banal.
//Chasid
Jo det är väl lite det jag säger att bakgrunsdinformationen är viktig för att man ska uppfatta en bild som bra. Men om jag säger att mannen på min bild, vilken tittar in i kameran, strax innan bilden togs fick ett meddelande om att än nära annhörig avlidit är det säker någon som läser in sorg i hans hållning och blick och att man ser en längtan hos honom att vara någon annan stans just i detta ögonblick. Så om man skalar av all kringhistoria och bara ser på bilden så......
Jag såg Åkes bild innan jag fick reda på juryns motivering och mitt intryck då var att han hade fångat stämningen i Nordkorea på ett bra sätt. Jag var några mil från Nordkoreas gräns i december 2004. Tanken var att jag skulle besökt Nordkorea men då hade jag varit tvungen att lämna kamerorna i tullen och hämta ut dom vid utresan och därför blev det inget besök i Nordkorea för mig.
//Chasid.
Men, se det så här, hade du varit en Nordkorean, och tagit den här bilden, då du!
Jag menar, den här bilden kan ingen Nordkorean ta, och hade en Nordkorean tagit bilden,
då hade den varit mycket unik och såklart blivit mycket värd! :)
/B
Ps. Fast jag tycker din bild e bra och kul! Det är en spännande avikelse i bilden, å det gillar jag!
Jodå jag förstå varför Nordkoreabilden är bättre än min. Vad jag kan förstå av kommentarerna som stärker min tes så läggs största vikt vid kringhistorien.
Javiist. Det är många parametrar som avgör om en bild är bättre än en annan. Dessa parametrar har olika vikt beroende på var, när och hur bilden publiceras. Visså gånger har kringhistorien en väldigt stor betydelse, andra gånger ingen alls.
En bild som visar hur folk river Berlinmuren har ett större värde än en som visar hur herr Nilsson i Mullbänkshyttemohed river sitt gamla utedass i de flesta fall men om bilden på Hr Nilsson är superskarp och tagen i ett vackert ljus och Berlinbilden suddig och grynig och ful så kan Nilssonbilden vara fan så mycket bättre på en utställning som vill visa vackra bilder.
Javists ere så. Folk värderar olka motiv och glömmer bort själva kvaliteten i bilden.På fotoklubben hade vi en gång en i Sverige gansak känd fotograf, som sa ungefär så här. Jag gillar inte fågelbilder. Har man sett en har man sett alla.
De e ok. Jag har lärt mig en annan sak genom åren - att TYCKA om bilder är väldigt subjektivt, vilket beror på betraktarens referensramar. Sedan har vi det här med "magkänsla" som många domare i Foto och Kamera&Bild utgår ifrån, vilket ytterligare understryker det subjektiva i att bedömma en bild.
Innehåll är ett värde som en bild kan innehålla, men inte behöver innehålla. Vissa bilder har ett starkt estetiskt värde. Andra är öppna för tolkning och stimulerar fantasin. Det är svårt att ställa dessa olika värden mot varandra, men vissa bilder kan innehålla flera av dem.
Åkes bild har ett starkt innehållsvärde som även den med minimal allmänbildning kan förstå. Sen blir det inte sämre av att Åke behövt smygfotografera och leka turist för att få sina bilder.
Bilden är också stark formmässigt och är öppen för tolkningar. Den har helt enkelt många lager som gör den riktigt bra.
Din bild har också kvaliteter, men inte lika många och starka.
Nog är det så. Det kan också finnas en fara i att läsa in för mycket i en bild, vilket jag tyckte juryn gjorde då de formulerade sin motivation.
Från det ena till det andra - vad tycker Du om min älgbild?
1. Det var nog mer ett tecken på hur svårt det är att sätta ord på visuella upplevelser. Jag tror att hennes reaktion var som du tror, men jag tycker ändå det är intressant med hennes ansikte i den miljön.
2. Bilden på den släpade älgen var riktigt bra. Jag har aldrig sett en sådan älgbild och den fick mig sugen på att göra ett reportage om älgjakt.
När det gäller "konstens värde" så handlar det ju uteslutande om vad folk är beredda att betala och har väl sällan mycket med estetik och "verkshöjd" att göra? Ett välkänt namn brukar som bekant inbringa mer pengar, oavsett bild, än ett mer okänt. Och i detta fall är väl det unika att bilden är tagen just i Nordkorea, av en i Svenska mått i sin genre hyfsat känd fotograf.
När det gäller att tävla i fotografi: årets bild, årets naturfotograf osv har jag aldrig förstått mig på det riktigt. Hur och vad skall man bedöma när det gäller något så i grunden subjektivt? De vinnande bilder kan säga en eller båda av två saker: fotografen är polare med juryn och /eller fotografens bilder stämmer överens med smaken hos den aktuella juryn. Jag tycker att det ganska sällan säger så mycket om fotograf och bilder egentligen, mer då om de som gjort urvalet.
-affe
Att tävla med sina bilder är om det går bra en bekräftels, om än liten, att andra tycker om Dina bilder.
Proffs kan få sina bilder hängda, sålda och publicerade i magasin och böcker. Den glada amatören tävlar för att få lite uppmärksamhet.
Jag tror att Fotosidan har en uppgift i att lyfta fram amatörerna. Låt mig ge ett exempel. Om Fotosidan , exempelvis, bestämmer sig för att publicera en bok om fåglar och väljer de allra allra bästa ur medlemmarnas inlagda bilder så kommer man antagligen att få en bok som minst ligger i paritet medBbrutus fågelböcker.
ÅB-juryn har vissa år vägt nyhetsvärdet väldigt högt. Det har gjort att bilder från stora händelser värderats högre än små lokala. Vissa år har det estetiska premierats högt. Juryn är ofta kunnig och välkvalificerad, men de är styrda av juryinstruktionerna som talar om sådana saker som hur de ska värdera det journalistiska.
Det journalistiska filtret är svårare för gemene man att applicera när man ser på bilder än för vana bildjournalister. Det gör det svårt ibland att helt begripa värderingen ibland.
Jag har så mycket insyn i juryarbetet att kan säga att det inte handlar om vem som är polare med vem. Bilderna tävlar anonymt och även om vissa i juryn kan känna igen vissa publicerade bilder så består även juryn av etablerade internationella bildjournalister eller bildredaktörer.
När det gäller årets bild tycker jag ofta att man verkar ha dålig koll på hur "unik" fotografen är i ett internationellt perspektiv. Vet att jag ibland reagerat på fotografer vars bilder känts väldigt Nachtwey eller Pellegin för att bara nämna två Internationella storheter. Jag tycker att det verkar som man kan komma undan med att mer eller mindre "härma" andra etablerade fotografer i Årets bild. Och då ställer man sig frågan hur "fotografiskt allmänbildade" juryn är? Kanske är detta något som jag bara fått för mig?
Ted
Tack för det Ted
Läser kommentarerna och funderar lite över bilders betydelse
Så hjärnan går på högvarv i kväll misstänker jag.
Ja så kan det vara!
Jag har förstått det!
SYnes//Kurre